Jak získat prvních 100 členů pro svou komunitu

Chystáte se rozjet ke svému produktu nebo službě komunitu? Jak začít?

Už víte, proč byste ji měli budovat, jaký dopad na váš byznys by měla mít a co přinese cílové skupině, máte hotový design a strategii komunity. Teď ale stojíte před samotným spuštěním a velkou výzvou, jak získat první aktivní členy. Sepsala jsem pro vás 4 jednoduché tipy, které by vám v této výzvě mohly pomoct.

Pokud  jste se rozhodli budovat komunitu, tak vás to pravděpodobně nenapadlo jako rána z čistého nebe. Nejspíš jste začali pociťovat, že se kolem vaší značky nebo vaší osoby nachází lidé, kteří mají k vaší značce vztah a chtějí „něco víc“. Proto než komunitu spustíte, mluvte o svém záměru s potenciální cílovou skupinou, ptejte se na názory a poslouchejte zpětnou vazbu. Na sociálních sítích, v e-mailu, naživo. Kdekoliv to půjde. Nejen, že si potenciální členy tak trochu připravíte, ale hlavně budete vědět více o jejich potřebách a motivacích.

Tip: Snažte se ptát otázkami na nedávnou minulost. Třeba když chcete budovat komunitu kolem běhání, můžete se zeptat: „Kolikrát jsi za poslední měsíc hledal/a informace o běhání?“. A neptejte se hypoteticky, lidé mají tendenci se vidět v lepším světle.

Onboarding je klíčový, měl by být co nejjednodušší a v ideálním případě by pro nově příchozího měl být zážitkem. Onboarding může být jakkoliv kreativní, hravý nebo třeba s překvapením na konci. To, že se někdo rozhodne být součástí vaší komunity, je úspěch. To důležité je teď ale takového člověka co nejdřív zapojit, motivovat ho k první aktivitě.

Chcete, aby newcomer přišel na akci, nasdílel něco do komunity nebo něco vymyslel? Co má být první aktivita, kterou má newcomer udělat, k čemu vlastně nově příchozího chcete motivovat?

No a co by si měl nový člen komunity po dokončení onboarding procesu říct?

1. Vím, k čemu komunita slouží, pro koho je a jak funguje. Ano, chci být opravdu její součástí.

2. Vím, na koho se můžu obrátit v případě potřeby.

3. Vím, kde najdu veškeré informace ohledně komunity, firmy (služby/produktu).

4. Vím, co se po mně chce. Jsem motivovaný udělat první aktivitu, těším se, až se zapojím.

5. A v ideálním světě: To jsem ale mile překvapen/a!

Celý onboarding proces můžete vykomunikovat osobně, pomocí mailingového seriálu nebo třeba pomocí popup oken ve vaší komunitní platformě. Zároveň doporučuji mít tyto informace stále po ruce, uložené někde, kde si je jednotliví členové můžou v případě potřeby vždycky najít.

Tip: Pomozte lidem s představováním. Abyste podpořili propojování v komunitě, je potřeba, aby nebyla anonymní. Podporujte nově příchozí v představování komunitě, může to být poslední krok v onboarding procesu, můžete jim napsat napřímo a požádat je o představení nebo třeba můžete na pravidelné bázi představovat větší množství nových členů najednou vy.

Mluvte s lidmi. Opravdu! Toto je omýlané pořád dokola, já vím. V community buildingu se ale bez komunikace opravdu neobejdete. Ptejte se na potřeby, motivace členů a zkuste je vtáhnout do děje tak, aby vám s růstem komunity pomáhali ihned od začátku.

Mně vždy pomáhá se na členy komunity dívat jako na členy jednoho velkého týmu. Řešte se členy otázky rozvoje, propagace komunity a jednotlivých aktivit, které se v komunitě dějí. Rozptylte zodpovědnosti a snažte se komunitu vytvářet nejen pro vaše členy, ale s nimi. Tak se tito první členové budou spolupodílet na celém směřování komunity, což pomáhá k dlouhodobé zaangažovanosti a celý růst komunity akceleruje.


Je důležité vytvářet bezpečné prostředí, ve kterém členové vědí, že můžou říct svůj názor, který je vyslyšen. S růstem komunity to bude těžší a těžší, proto si užijte to, že ze začátku můžete mít prostor na každého nového člena, který se může stát ambasadorem značky a propagovat vás, aniž by vás to něco stálo.

Není nic lepšího, než když vám sami členové doporučují další členy. Proto je fajn už od začátku nastavit, jak vaše první členy v doporučování motivovat a hlavně jim doporučování co nejvíce ulehčit.

Proto potřebujete:

1. jednoduché sdílení registrace,

2. jednoduše sepsané, k čemu komunita slouží a proč by se někdo měl zapojit,

3. sepsané reference od členů, data o komunitě (pokud jsou),

4. transparentně popsané, co za doporučení případně člověk bude mít (lepší badge, merch, slevy, poděkování – to by mělo být vždy :) a další)

Tip: Každý má svých starostí až nad hlavu, proto se nebojte občas připomínat a členy v komunitě o doporučení požádat.

...

Budu ráda za vaši zpětnou vazbu! Nezapomeňte sledovat naši agenturu Fanl na LinkedInu, Facebooku a Instagramu. A pokud se chcete v oblasti community buildingu dál vzdělávat, přihlaste se k našemu newsletteru.